marketsquare

Kunde

SOS Børnebyerne

Projekt

Ønskeskyen

Fundraising, hvor du mindst venter det

Juletid er NGO-tid. Og danskerne er i den grad klar til at købe sig aflad i forbindelse med indtaget af rødkål og flæskesteg. Derfor slås alle NGO'erne om opmærksomheden på alle medier. Og netop derfor flyttede en række udsatte børn ind i PostNords ønskesky. Et sted, hvor man pludselig ønskede sig pakker, der ikke kan pakkes ind.

SOS-børnebyerne

En SOS-børneby består af 10-15 familier, der har hvert sit hjem. En familie består af en SOS-mor og op til 10 børn. Familien og barndomshjemmet danner rammen om barnets hverdag og opvækst.

Digital ønskeseddel

88 % af alle danskere laver ønskesedler i forbindelse med deres fødselsdage, mens 86 % af danskerne laver ønskesedler op til jul. Det er altså en stor del af danskerne, der hvert år laver ønskelister.

Udfordringen er at trænge igennem

I december står NGO’erne i kø for at få opmærksomheden og dermed støtten. De har alle det til fælles, at de støtter et godt formål, de har gode intentioner, og de har både behov for kendskab til deres projekt og støtte.

Udfordringen er, at forbrugerne kun i begrænset omfang støtter mere end et projekt.  Visse brands har store produktionsbudgetter, andre små. Samtidig er det stort set de samme kanaler alle bruger: print, outdoor, tv og bannere.

Med børnene som afsendere

I juletiden, når budgetterne er små og taletiden kort, hvem er så bedst til at dele budskabet om SOS Børnebyerne? Børnene selv. Derfor blev der sendt en række direct mails med en anden afsender end normalt, nemlig børn med andre behov og ønsker end dem, vi normalt modtager i juletiden. I december deler børn over hele landet i hundredetusindvis deres ønsker via Ønskeskyen. Forbrugsfesten er i fuld gang med brands og priser og hvor, man kan købe varerne. 

Se casevideo

Overraskende medievalg løfter involvering

Ved at oprette en ønskesky kunne SOS Børnebyerne sikre en høj involvering i beskrivelsen af den forskel faddere – og dermed SOS Børnebyerne – kunne gøre. Alt sammen iklædt ønsker fra børn i nød.

Ann Leistiko, Fundraisingchef i SOS Børnebyerne:

”SOS Børnebyerne har allerede solid folkelig forankring i form af fadderskaber og de mange frivillige, hvis arbejde også er en grundlæggende del af filosofien. Udfordringen er at synliggøre vigtigheden af netop vores arbejde.” 

Til kamp for bedre mad i kassen

Næste case