marketsquare

11.03.2021

Datoen vi helst vil glemme, selvom vi aldrig kommer til det.

Købsadfærd før, under og efter corona

Point of no return.

11. marts 2020. Datoen vi helst vil glemme, selvom vi aldrig kommer til det. I dag er det præcis 1 år siden, statsminister Mette Frederiksen gik på talerstolen og lukkede Danmark ned. Og det blev 12 uforglemmelige måneder, som forandrede købsadfærden for altid.

 

Den akutte kriseadfærd med hamstring af toiletruller og andre pludselige særheder var heldigvis hurtigt overstået, mens andre og mere strukturelle forandringer kommer til at påvirke os for altid.

Marketsquare Shopper Insights 2020 kortlagde købsadfærden lige op til nedlukningen i marts 2020 og igen i september i forbindelse med den midlertidige genåbning. På tværs af 13 forskellige brancher var e-handelsandelen på kun 6 måneder steget dramatisk, ja faktisk hvad der svarede til mere end de seneste 3 års samlede udvikling. Oven på dette satte julehandlen nye e-handelsrekorder. Samlet set steg onlineomsætningen da også i 2020 med 6% og landede på 154 mia. kr. Dette til trods for fraværet af hele oplevelsesindustrien det meste af året. Væksten kom altså både fra de nye kategorier som f.eks. dagligvarer men også fra nye kundegrupper. Ikke mindst de ældre segmenter er kommet godt ombord i e-handlen.

 

Nye vaner. Nye muligheder.

Det hedder sig, at det tager 21 dage at etablere en ny vane, så hvis det holder stik, har der været mere end rigelig tid til at få den nye købsadfærd helt ind under huden.

Og det er ikke kun købsadfærden, der i højere grad er flyttet ind på digitale kanaler. Det meste af vores arbejdsliv er også flyttet online. Et regulært gennembrud for hjemmearbejde, med alt hvad det betyder for indkøbsrutinerne – f.eks. mere pakkeshop, mere lokalhandel, mere social shopping og ikke mindst click & collect.

 

Forceret forretningsudvikling og friske ideer.

Alle ramte aktører er med nedlukningen blevet tvunget ud i en forceret forretningsudvikling. Klassiske restauranter tilbyder nu luksus takeaway, modebutikker liveshopping, og hoteller har kastet sig ud i kontorer til private. Og de detailhandlere, som ikke var omnichannel allerede, har på den hårde måde lært, at de skulle blive det meget hurtigt. Så mon ikke en del af krisetiltagene er kommet for at blive?

Når samfundet for alvor åbner op igen, skal det hele stå sin prøve. Mennesket er et socialt dyr, så vi skal nok strømme ud i gaderne igen. Vi er nemlig fuldt bevidste om alt det, vi har savnet – men også om alt det fra før den 11. marts 2020, som vi sagtens kan undvære i dag. Og de kunder, der vender tilbage til de fysiske butikker, skal forkæles med service, rådgivning, nye spændende varer og butiksoplevelser, for det gamle enøjede fokus på tilbudspriser er ikke længere nok.

 

Hvis du vil vide mere om de konkrete ændringer af købsadfærden i netop din virksomheds branche, så kontakt CEO/Partner Jens Thrane-Møller på [email protected]