marketsquare

25.08.2021

Ny kampagne for Elretur med Bodil Jørgensen i hovedrollen, skal få danskerne ned på genbrugsstationen med deres brugte batterier

Ny kampagne for Elretur

Mange danskere glemmer stadig at indlevere deres husholdningsbatterier til genbrug. Derfor er Bodil Jørgensen igen krøbet i arbejdstøjet og Marketsquare har udviklet en ny kampagne med 2 film og masser af digital aktivering.

 

Vi danskere ved godt, at det er noget nær en borgerpligt at sortere og aflevere batterier til genanvendelse. Det kniber dog lidt med at sætte handling bag holdningerne. Derfor har vi hos Marketsquare hjulpet Elretur i luften med en ny kampagne, hvor vi igen allierer os med skuespilleren Bodil Jørgensen, som med knastørre oneliners sætter sin ”mand” Claes på plads, når han ikke lever op til forventningerne.

Kampagneuniverset med Bodil Jørgensen som frontfigur er blevet noget nær folkeeje i Danmark med kendskabsgrader oppe omkring de 90%. Kampagnen har tidligere primært fokuseret på oplysning omkring sortering, men denne gang skrues der mere op for handlingsanvisningen. Batterierne skal nemlig ikke blot undgå skraldespanden, de skal afleveres til genbrug.

Udover to nye film med Bodil og hendes hårdt prøvede mand Claes, er der udviklet et interaktivt kampagnelag. Her uddeler Bodil bl.a. kærlige svinere til alle os, der nok ved, hvordan vi udviser korrekt bæredygtige adfærd, men måske lige har glemt at aflevere batterierne til genbrug. Nu kan folk så selv være med til at skabe handling, ved at dele Bodils kærlige svinere med hinanden.

Vi har lagt mange kræfter i at videreudvikle universet på en måde, hvor vi er tro mod, hvad folk allerede kender og holder af, men hvor vi samtidig tilføjer et nyt lag, der ikke blot er kreativt, men som også har en klar adfærdsanvisende funktion og arbejder på de sociale mediers præmisser. Så hvis du kender en, der i lighed med Claes godt kunne trænge til en lille opsang, er der rig mulighed for at tagge vedkommende. Ligeledes indeholder kampagnen en række korte sekvenser og gif’er, som selvfølgelig kan deles.

Endelig indeholder kampagnen også en større PR-indsats der opererer både nationalt og regionalt, så man også lokalt kan motivere borgere til at få fisket de brugte batterier frem fra gemmerne og leveret dem til den lokale genbrugsstation.

Vil du vide mere om Elretur kampagnen?

Jeppe Bo Ebstrup

Client Service Director

Client Service Director & skiglad