Kunde

Hellebro

Case

C/o Christiansborg

Hellebros hjemløse unge fik adresse på Christiansborg

110 %. Så meget er boligpriserne i København steget de sidste 10 år. Denne stigning har skabt en helt ny demografisk gruppe af unge hjemløse, som føler sig usynlige. Hellebro arbejder for at yde støtte, vejledning og midlertidig bolig til unge mennesker. Efter at have forsøgt at råbe politikerne op i årevis, ønskede Hellebro at gøre noget, som Christiansborg ikke kunne ignorere.   

Derfor droppede vi alle traditionelle medier, og mobiliserede i stedet de unge hjemløse til at deltage i en digital protest, der kommunikerede direkte til beslutningstagerne på deres præmisser. Grebet var simpelt, men effektivt: De unge hjemløse skulle skifte adresse til Christiansborg, og i fællesskab skulle vi få medier, befolkning og beslutningstagere i tale og til at engagere sig i debatten.

Derfor droppede vi alle traditionelle medier, og mobiliserede i stedet de unge hjemløse til at deltage i en digital protest, der kommunikerede direkte til beslutningstagerne på deres præmisser. Grebet var simpelt, men effektivt: De unge hjemløse skulle skifte adresse til Christiansborg, og i fællesskab skulle vi få medier, befolkning og beslutningstagere i tale og til at engagere sig i debatten.

 

Initiativet fik omfattende dækning i nationale medier. Berlingske udgav tre store artikler i både print og online, og DR og TV 2 dækkede ligeledes begivenheden. Kampagnen nåede 3,1 millioner danskere med et mediebudget på 0 kr.

Flere ungdomspolitikere og etablerede politikere fra SF, LA, DF, Venstre, Alternativet og Rød-Grøn Ungdom engagerede sig i debatten. Alt dette kulminerede i en konkret handling: Social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theil kontaktede Hellebro og besøgte dem i juni 2024 for at diskutere boligkrisen og en bedre fremtid for de unge hjemløse.