Kunde

MENY

Opgave

Design til ny premium gin

Private label bliver premium

De fleste reklameopgaver begynder, når produktet er fikst og færdigt og lige til at sende på gaden. Men ikke denne. Vores kunde MENY ville gerne lancere sin helt egen premium gin. MENY Lauget stod for at udvikle indholdet i flasken, og parallelt udviklede vi alt det rundt om, lige fra navnet over den unikke etiket til den særlige tone of voice. Kort sagt: Alt det, der gør et brand.

Fra botanicals til brand

MENY involverede os tidligt i processen med deres nye premium gin. Faktisk så tidligt, at den stadig kun bestod af en liste med botanicals. Briefen var derfor at udvikle den samlede brandidentitet.

Designprocessen

Designprocessen var netop en proces. Mange og vidt forskellige designs blev testet af på diverse flasketyper, før alle involverede var tilfredse.

Navnet er fundamentet

Gin laves ved, at man infuserer spiritus med udtræk fra såkaldte botanicals. Enebær er den eneste af disse, som er givet. Men i MENYs gin skulle der lidt flere til. Faktisk hele 11, og dertil noget så eksotisk i ginsammenhæng som æble. Derfor lå navnet næsten også til højrebenet: 11 & An Apple. På en gang konkret og poetisk. Og på engelsk, fordi gin nu engang er lige så engelsk som afternoon tea.

Hvordan ser en premium gin ud?

Med navnet på plads begyndte designprocessen. Briefen var helt enkelt at lave et design, der matchede den høje kvalitet af indholdet. Løsningen blev en etiket, der snor sig rundt om flasken, og på den måde giver associationer til et æble, der er ved at blive skrællet. Samtidig fremkommer to krydsende linjer, der udgør et markant centrum for logoet. Etiketten samles på elegant vis på flaskens bagside med en sticker, der også indeholder stregkoden.

 

Farveholdningen er grøn, både på etiket og flaske, hvad der hjælper 11 & An Apple med at skille sig ud på hylden blandt de overvejende klare flasker. Endelig står navnet i prægede guldbogstaver, der er med til at understrege indtrykket af kvalitet.

Og hvordan lyder den?

11 & An Apple smager ikke som enhver anden gin. Derfor skal den heller ikke lyde sådan. Derfor udviklede vi også en unik tone of voice – igen med udgangspunkt i de valgte botanicals. Man kan nok bedst beskrive tonen som finurlig og selvbevidst. Sproget er engelsk, så det matcher navnet.

Næste case

All cases

Den helt rigtige gave

Julekampagne

Lyngby Storcenter